Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci

Oblast 2 – Investice a provoz

Doprava

Dílčí cíl 2.H. Vytvořit udržitelnou dopravní infrastrukturu

Novinky 2025:

  • Kompenzace uhlíkové stopy vlastního vozového parku – od 1. 6. 2025 budeme zapojeni do programu Clean Advantage, který je součástí nabídky služeb CCS. Cílem této iniciativy je umožnit zákazníkům CCS kompenzovat odhadované emise CO2 vzniklé spotřebou pohonných hmot. Na základě objemu a typu zakoupeného paliva bude vypočítáno množství emisí CO2 našeho vozového parku a bude zakoupen příslušný počet uhlíkových kreditů, které následně budou investovány do konkrétních offsetových projektů. Ty jsou pečlivě vybírány a certifikovány podle mezinárodních standardů. Patří mezi ně například zalesňování, výstavba větrných turbín nebo podpora alternativních zdrojů energie.
  • Do práce na kole, koloběžce, pěšky nebo poklusem i letos se připojíme k celonárodní výzvě Do práce na kole, koloběžce, pěšky nebo poklusem (DPNK). Jsme rádi, že jste si přidali k nám a po celý květen, od 1. do 31. 5. 2025, budete jezdit do práce udržitelně, aktivně a s kolegy v týmu. Zapojilo se nás 90 osob ve 33 týmech.

Realizační opatření pro období 2025-2026

  • Vypracovat Plán obnovy vozového parku s důrazem na ekologicky šetrné alternativy a jejich efektivní využití
  • Zpracovat nebo vybrat Metodiku výpočtu uhlíkové stopy vlastního vozového parku
  • Vypracovat Plán optimalizace dopravy na UTB včetně plánu pro vybudování zázemí pro aktivní mobilitu a stanovení rozpočtu
  • Zpracovat nebo vybrat Metodiku výpočtu uhlíkové stopy v oblasti pracovních a studijních cest

Udržitelnost na UTB v roce 2024

UTB v roce 2024 využívala 27 vozidel pro přepravu zaměstnanců, studentů, pro údržbu a provoz a pro účely menzy a cateringu. Z tohoto počtu byl vyřazen VW Multivan sloužící KMZ a nově byly zakoupeny dvě vozidla Toyota Proace pro rozvoz pošty a pro středisko údržby – slaboproud. Průměrný rok výroby vozidel je 2016, tzn. že průměrné stáří vozidel je 8 let. Celkově všechna vozidla najela 423 424 km za rok. Průměrná spotřeba je 7,64 litru paliva na 100 km. V průběhu posledních šesti let se počet ujetých kilometrů a paliva výrazně neliší a v roce 2024 můžeme říct, že autodoprava je o něco víc využita, než je průměrné využití autodopravy.

UTB v rámci svých budov a okolí disponuje 18 559 m2 parkovišť a k tomu náležejících komunikací a příjezdových ramp, což odpovídá 522 parkovacím místům vyhrazených pro své zaměstnance (z toho 199 míst je v garážích a 323 míst v okolí budov).

Jako udržitelnější a zdravější formu dopravy mohou zaměstnanci i studenti využít sdílená kola, která jsou poskytována společností nextbike Czech Republic s.r.o. V rámci smlouvy z roku 2021 je pro uživatele k dispozici jednorázový kredit 150 Kč a také díky městu Zlín je možné využít jízdu na kole do 15 minut zdarma, což v podstatě dostačuje času potřebnému na přesun mezi jednotlivými objekty UTB. Přímo u sedmi objektů potom mohou najít zaměstnanci i studenti stanice těchto kol, a to u objektů U2, U4, U5, U6, U12, U16 a U18, a využít jak klasická, tak i elektro kola.

  • Počet výpůjček: 12 005 se startem nebo cílem ve stanici UTB (+ 55 % oproti roku 2023)
  • Počet uživatelů celkem: 1 763 uživatelů (+ 50 % oproti roku 2023)
  • Počet uživatelů UTB: 158 uživatelů s doménou @utb.cz (+ 16 % oproti roku 2023)
  • Celková vzdálenost: 14 154 km (+52 % oproti roku 2023)
  • Počet jízd UTB: 3 492 jízd uživatelů s doménou @utb.cz (+ 23 % oproti roku 2023)
  • Průměrná výpůjčka: 1,18 km, 8 min 17 s
  • Celkově jsme tedy na UTB ušetřili 2 216 kg CO2 oproti jízdám auty, což je ekvivalent práce 102 stromů.

Některé objekty také disponují kolárnami, kde mohou zaměstnanci bezpečně uzamknout svá vlastní kola. Tyto kolárny lze najít v objektech U5, U6, U12 a U15.

V květnu roku 2024 se zaměstnanci mohli poprvé zapojit do akce Do práce na kole, pěšky nebo poklusem pořádané spolkem Auto*Mat s finančním přispěním UTB. Přes 100 zaměstnanců ze všech součástí univerzity soutěžilo v 35 týmech. Celkem zaměstnanci UTB v průběhu května zdolali 12 600 km, což odpovídá ušetření více než 2 tun CO2, které by vyprodukovala jízda autem. Pro lepší představu – tato úspora odpovídá uhlíkové stopě přibližně čtrnácti zpátečních letů jednoho cestujícího mezi Prahou a Milánem.

Po skončení této akce proběhlo také dotazníkové šetření mezi zaměstnanci. Celkově měli zaměstnanci velmi dobrý pocit z této výzvy, který hodnotili 4,49 body z 5. Naopak nejnižší hodnocení mělo zázemí UTB pro sportovce (sprchy, stojany na kola atd.), které získalo 3,31 bodů z 5.

Největším přínosem této výzvy bylo z pohledu zaměstnanců zlepšení kondice hned za týmovou spoluprací s kolegy. Navíc se 26 % zaměstnanců přiznalo, že mimo tuto výzvu běžně jezdí do práce autem.

Fakulty a součásti

Zavřít