Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně

Otevřít navigaci
Zpět
Nakladatelství UTB

Nakladatelství UTB vydalo knihu „Baťa létá z Otrokovic“

Novou publikaci s názvem „Baťa létá z Otrokovic“ vydalo Nakladatelství Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Jejím autorem je historik Mgr. Jan Herman z Informačního centra Baťa UTB ve Zlíně, který v ní představil dosud nezpracovanou oblast baťovského letectví – dálkové obchodní cesty. Kniha je bohatě doplněna fotografiemi, z nichž mnohé dosud nebyly publikovány.

„V roce 1929 bylo zlínské letiště naproti nemocnice přestěhováno do Otrokovic, protože již nedostačovalo svou kapacitou. Odtud se pak létalo do celého světa,“ vypráví Jan Herman.  Některé lety byly obzvlášť významné, například slavná cesta Tomáše Bati do Indie na přelomu let 1931 a 1932, díky níž začala firma velkým tempem podnikat v Indii a v celé jihovýchodní Asii. Noviny ji tehdy popisovaly jako „nejdelší a nejctižádostivější cestu, jaká kdy byla letadlem podniknuta.“

V rámci Evropy se u Baťů cestovalo zcela běžně, piloti byli připraveni vzlétnout prakticky kdykoli.  Letecká doprava umožňovala baťovcům nesmírně zrychlit a zefektivnit práci. Díky ní mohl zástupce firmy v jednom dni provést inspekční kontroly i v několika prodejnách v různých zemích. I v tomto směru byla firma Baťa výjimečná. „Prozatím nevím o žádné jiné firmě u nás ani ve světě, která by leteckou dopravu v té době využívala takto intenzivně,“ doplňuje historik.

Vzhledem k tomu, že letectví bylo ve 30. letech minulého století ještě „v plenkách“, byly dálkové lety v té době skutečným unikátem. „Nesly s sebou spoustu potíží. Piloti tehdy neměli k dispozici vysílačky, natož navigace, orientovali se podle papírových map a podle orientačních bodů v krajině, které viděli pod sebou. Létalo se ve výšce 3 – 4 000 m a pouze ve dne, noční lety by byly příliš riskantní. Piloti si také netroufali létat nad oceány, a problematické byly i přelety hor,“ popisuje dále J. Herman. Firma měla k dispozici výkonnější i subtilnější stroje: Fokkery, Lockheedy, ale i menší stroje. „Dnes bychom rozhodně netipovali, že se takovým letadlem dá absolvovat let dlouhý tisíce kilometrů,“ konstatuje Herman.

Delší obchodní lety byly často záměrně plánovány tak, aby začínaly nebo končily v den 1. Máje právě na letišti v Otrokovicích. Letce i posádku tam oslavovalo vedení firmy společně se zaměstnanci. Není divu, že byli dáváni ostatním za příklad: museli překonat různá časová pásma, vyrovnat se s rozdílnými klimatickými podmínkami, byli ohroženi tropickými nemocemi apod. Baťovští manažeři navíc během dlouhých letů neztráceli čas a pracovali i na palubě, kam si s sebou brali psací stroje.

Je zřejmé, že legendární zakladatel firmy Tomáš Baťa v bezpečnost letecké dopravy velmi důvěřoval.  „Šéfova smrt byla proto pro všechny obrovským šokem. Přesto se na letectví nezanevřelo a management firmy i po Tomášově smrti létal dál,“ uzavírá Jan Herman.

Knihu je možno zakoupit v Knihovně UTB v budově rektorátu na nám. T. G. Masaryka 5555, Zlín, anebo si ji objednat prostřednictvím webových stánek nakladatelství.utb.cz. Prodává ji také knihkupectví Kanzelsberger Zlín.

Fakulty a součásti

Zavřít