
Titul Best in Design 2025 i odměna 1 500 euro míří na Slovensko – Dalibor Itze vítězným projektem redesignoval slovenské vlaky
10. května 2025Prestižní mezinárodní soutěž Best in Design 2025 konečně zná svého vítěze. Porota vybírala z více než 540 přihlášených projektů ve čtyřech soutěžních kategoriích – Product & Industrial, Communication, Fashion a Service Design. Absolutním vítězem napříč všemi kategoriemi se stal Dalibor Itze s projektem Slovak Railways Redesign. Nejvíce ocenění však putuje do Polska – hned tři si odnesla Agnieszka Bujas, která byla oceněna v kategorii Product & Industrial, získala Media Award i zvláštní cenu nadace Martiny a Martina Růžičkových. Slavnostní vyhlášení se konalo 10. května v Kongresovém centru Zlín, ikonické budově od světoznámé architektky Evy Jiřičné.
Slavnostní ceremoniál Best in Design byl i letos jedním z hlavních bodů týdenního festivalu Zlin Design Week. K propojení tématu festivalu – DIALOG – a slavnostního ceremoniálu sloužily světelné, dynamické obrazy, do jejichž tvorby se zapojovali i diváci. Tyto hravé prvky podtrhly atmosféru slavnostního designového večera, který opět doprovázela i taneční performance. Celým večerem diváky provázela moderace Tomáše Kozelského ze studia KOGAA, který se této role ujal podruhé.
Absolutní vítěz Best in Design 2025
„Súčasný stav dizajnu Železničnej Spoločnosti Slovensko je veľmi roztrúsený a chaotický pre cestujúcich. Moja motivácia byla ho s čo najmenšími zmenami zjednotiť a vyriešiť všetky navigačné problémy,“ říká o svém vítězném projektu slovenský student Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Dalibor Itze.
Hlavní cenu celé soutěže získal za svou práci zaměřenou na design vlaků ve Slovenské republice. Projektu se věnoval už od bakalářské práce. Cílem je posílení identity železnic vůči konkurenci, zlepšení intuitivní orientace cestujících a zvýšení přístupnosti osobám se zdravotním znevýhodněním. Výsledek je dostupný také online na railwaydesign.xyz.
Dalibor si jako nový držitel titulu Best in Design 2025 odnesl mediální podporu a odměnu ve výši 1 500 euro (1 000 euro za titul Best in Design a 500 euro za první místo v kategorii Communication Design).
Kategorie Product & Industrial Design
Porota: Marek Kuźmiński, Büro Famos (Hanna Litwin, Romin Heide), Lukáš Novák
První místo získal Ivo Jedlička s projektem Cooking the craft. Cílem jeho práce bylo propojení gastronomie a designérského umění. Přípravu jídla a řemeslnou výboru nádobí propojuje nevšedním způsobem například vrstvením porcelánu po vzoru listového těsta nebo obalováním talířů v hlíně jako ve strouhance. Projekt vyvrcholil tematickou pop-up večeří ve spolupráci s šéfkuchařem Františkem Skopcem, kde se servírovalo menu reflektující principy použité při tvorbě nádobí.
Na druhém místě se v kategorii Product & Industrial Design umístila práce Agnieszky Bujas – mobilní stanice pro porodní asistentky. Celý projekt byl inspirován osobní zkušeností autorky s profesí její matky a nese název Home Care for the Newborn and Mother During the Postpartum Period. Produkt zahrnuje speciální tašku s přenosnou váhou pro novorozence. Doprovází ho mobilní aplikace s rozhraním pro plánování návštěv u lékaře a sledování zdravotního stavu dítěte.
Třetí místo obsadila Tímea Kepová se svou kolekcí sedacího nábytku UP AND DOWN Collection. Autorka se zamýšlí nad sedavým způsobem života a jeho dopadem na zdraví člověka. Svým designovým praktickým kouskem vybízí k aktivnímu sezení. Nábytek v její kolekci působí mírně nestabilně, a to nutí k přirozenému pohybu při sezení.
Kategorie Fashion Design
Porota: Rafał Zakrzewski, Branko Popovic (FASHIONCLASH), Katarína Mydliarová
V kategorii Fashion Design porota udělila první místo Darie Dembicke s kolekcí Sweet Decadence, inspirovanou světem tance, muzikálů a burlesky. Její návrhy se pohybují na hranici doplňku, obuvi a rekvizity. Svou funkci mění díky měřítku a použitým materiálům. Daria využívá kombinaci 3D tisku, kovových odlitků a dalších technik.
Druhé místo získal Paweł Kaźmierowski se svou kolekcí Childhood Dreams Unleashed. Inspiraci čerpá z pohádek, mýtů a fantazijních postav jako mořské víly. Svou kolekcí oživuje dětské sny a představy, které ho uchvátily, když byl malý. Prostřednictvím výrazných tvarů, luxusních materiálů a odvážného stylu autor ukazuje, že móda může být nástrojem, jak vyjádřit to, kým opravdu jsme.
Na třetí příčce se umístily Eliška Gogolová a Bára Tetaurová s projektem Zúrodni svůj mikrobiom / Nourish Your Body and Soil. Představují propojení lidského těla, půdy a mikrobiálního života jako jednoho ekosystému, který je třeba kultivovat. Autoři zpracovávají jinak nevyužitou ovčí vlnu z moravské obce Salaš a představují ji jako médium pro přenos prospěšných půdních bakterií na lidskou pokožku. Kolekce inspirovaná přírodními procesy rozkladu, fermentace a regenerace otevírá skrze textil dialog o péči – o sebe, o druhé i
o planetu.
Kategorie Service Design
Porota: Dorothea Wagnerberger, Janka Csernák (MOME), Roman Sellner Novotný
Výhercem kategorie Service Design se stal projekt Creative Currents, který propojuje podnikání, komunitu a život na londýnských kanálech. Za tímto nápadem stojí tým čtyř autorek – Lucia Natalia Perez Gonzalez, Alice Chapman, Shubhangi Shubhangi, Olivia Cederquist. Svým projektem nabízí prostor pro prodej, sdílení zkušeností i rozvoj dovedností kreativním podnikatelům žijícím na lodích. Hlavním přínosem je oživení tradičních řemesel, posílení místní ekonomiky a udržitelnější rozvoj městských vodních cest.
Druhé místo patří Karolíně Menclerové s projektem After Trash. Jedná se o digitální rozhraní v podobě aplikace, jejímž cílem je propojovat a motivovat lidi a informovat o důsledcích odpadu na naši planetu. Autorka vychází z osobní zkušenosti z jihovýchodní Asie, kde se využívaly při sbírání odpadu gamifikace (práce hrou) a komunitní spolupráce – tak se z odpadu může stát podnět k pozitivní změně.
Poslední ocenění této kategorie putovalo do týmu dvou německých kreativců – Lars Sorger a Claudius Pudel. Projekt s názvem Frozen Research zprostředkovává uživatelům pomocí virtuální reality pohled do klimatické minulosti. Skrze vrstvy ledového jádra odhaluje vývoj klimatu a dopad lidského vlivu na planetu. Složité vědecké poznatky překládá do srozumitelné a poutavé formy, tím podporuje porozumění klimatické krizi a podněcuje k pozitivním změnám.
Kategorie Communication Design
Porota: Barbora Kramná, Michael Dolejš (Studio Najbrt), Dan Zucco
Vítězem kategorie Communication Design a zároveň absolutním vítězem Best in Design 2025 se stal již zmíněný student zlínské univerzity Dalibor Itze s projektem Slovak Railways Redesign.
Pomyslnou stříbrnou medaili získala Michaela Zdeňková s projektem Fight FGM/C Together, který upozorňuje na stále aktuální problém ženské obřízky. Výstupem je informační a vizuální kampaň, která má za cíl zvýšit povědomí veřejnosti a podpořit organizace bojující proti těmto praktikám. Projekt doprovází merch s motivem pouštní květiny, výrazná oranžová barva a písmo Quanta Grotesk.
Třetí místo si vybojoval projekt Digitální zahrada ohrožených druhů rostlin v České republice od Iny Dubavy. Jedná se o spojení dat, designu a ekologie. Autorka skrze digitální tabule v životní velikosti generuje pomocí kódu virtuální prostor, kde mohou přežít rostliny ohrožené vyhynutím. Výsledná instalace obsahuje šest monitorů v životní velikosti rostlin, doplněné o dráty jako metafory kořenů.
Media Award & Speciální cena
Kromě klasických ocenění byla v roce 2022 zavedena speciální cena – titulu Media Award. Ocenění vybírají šéfredaktoři a šéfredaktorky z předních designových médií. Letos porotu tvořili Václav Bedřich z časopisu CzechCrunch, Eva Slunečková z Elle Decoration a Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu DesignNews. Kromě toho byla letos udělena i Speciální cena nadace Martina a Martiny Růžičkových. Obě tyto ceny získala polská soutěžící Agnieszka Bujas se svým projektem mobilní stanice pro porodní asistentky, Home Care for the Newborn and Mother During the Postpartum Period.
Refresher Art Award
Nové a také poslední ocenění Refresher Art Award obdržela Ina Dubava. Její projekt Digitální zahrada ohrožených druhů rostlin v České republice zaujal porotu silným propojením digitálního umění s tématem vymírajících rostlin. Magazín Refresher ocení její práci mediálním prostorem formou článku a carouselu na Instagramu, předplatným Refresher+ a uměleckou sochou od společnosti Klimchi.
Best in Design 2025 v datech
Počet všech přihlášek: 546
Celkový počet zemí: 25 zúčastněných zemí (Slovensko, Rumunsko, Polsko, Ukrajina, Montenegro, Srbsko, Rusko, Maďarsko, UK, Rakousko, Německo, USA, Francie, Belgie, Švýcarsko, Norsko, Estonsko, Írán, Švédsko, Ukrajina, Indie, Dánsko, USA, Slovinsko, Turecko)
O Zlin Design Weeku
Zlin Design Week je týdenní design festival, kde může každý najít inspiraci. Prostřednictvím festivalu vytváříme platformu pro setkávání mladých designérů a profesionálů, pro prezentaci, vyjádření, sdílení a nečekaná spojení. Podporujeme mladé talenty a přinášíme čerstvý vítr v oblasti designu. Projekt vznikl roku 2015 na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně díky mezioborové spolupráci designu, marketingu, fotografie a audiovize.
11. ročník festivalu se uskuteční od 7. do 13. května 2025 na několika místech města Zlín. Kompletní program naleznete od 1. března 2025 na www.zlindesignweek.com.