Studijní pobyt
Erasmus+ je vzdělávací program Evropské unie na období 2021–2027, který je zaměřen na podporu spolupráce a mobilit ve všech sférách vzdělávání, v odborné přípravě a v oblasti sportu a mládeže. Priority aktuálního programového období Erasmus+ jsou inkluze a diverzita, udržitelnost, digitalizace a participace. Pro více informací o aktuálním programovém období a jeho prioritách doporučujeme navštívit oficiální stránky programu Erasmus+.
Aby se vysokoškolská instituce mohla do akcí programu Erasmus+ zapojit, musí být držitelem tzv. Erasmus Charter for Higher Education (ECHE). UTB získala ECHE na celé období trvání nového programu. Erasmus+ ID kód UTB je CZ ZLIN01.
Seznam partnerských univerzit v rámci programu Erasmus+ je k dispozici na stránkách UTB. Případně na stránkách jednotlivých fakult.
Pro vyjíždějící studenty jsme připravili prezentaci, která shrnuje veškerý postup v rámci administrace mobilit. Mimo jiné jsme pro vyjíždějící studenty odpověděli na často kladené dotazy, které naleznete zde. Dalším užitečným pomocníkem při získávání informací o zahraničních pobytech a institucích je náš webový portál xchange, kde studenti sdílejí své zkušenosti a prožitky ze zahraničních pobytů. Užitečné rady a tipy pro Váš zahraniční pobyt, naleznete také na online portálu mladiinfo.
Podmínky
V sekci “Podmínky” naleznete informace o tom, jaké země jsou do programu zapojeny, pravidla pro výjezdy a finanční podmínky.
JAKÉ ZEMĚ JSOU DO PROGRAMU ZAPOJENY?
- členské státy EU: Belgie, Bulharsko, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Irsko, Itálie, Kypr, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemí, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko
- země EHP – Island, Lichtenštejnsko, Norsko
- Turecko, Makedonie a Srbsko
- Mobility do partnerských zemí konzultujte individuálně s pracovníky Mezinárodního oddělení, případně s proděkanem pro mezinárodní vztahy.
PRAVIDLA PRO OPAKOVANÉ VÝJEZDY NA STUDIJNÍ POBYT/PRAKTICKOU STÁŽ V RÁMCI PROGRAMU ERASMUS+
- student může vycestovat v každém stupni studia (tj. v bakalářském, navazujícím a doktorském) na studijní pobyt/praktickou stáž v maximální délce 12 měsíců za daný stupeň studia
- předchozí mobility v daném stupni studia se sčítají, tzn. pokud student již absolvoval studijní pobyt/pracovní stáž v rámci programu Erasmus (2021-2027), tak může vycestovat znovu, ale předchozí délka pobytu mu bude odečtena od maximálního možného počtu měsíců, které může v rámci Erasmus+ strávit v zahraničí
- program není určen pro studenty, kteří přijeli do ČR studovat pod programem Erasmus Mundus
Minimální délka studijního pobytu v zahraniční je 2 měsíce.
Minimální délka praktické stáže v zahraničí je 2 měsíce.
Příklad: Student v rámci jednoho stupně studia vycestoval v akad. roce 2023/2024 na 5měsíční studijní pobyt. V novém programu Erasmus+ může tedy v rámci daného stupně studia vycestovat ještě na celkem 7 měsíců, a to např. na 5měsíční studijní pobyt a 2měsíční pracovní stáž.
FINANČNÍ PODMÍNKY
Grant je studentům vyplacen na základě Účastnické smlouvy, a to v závislosti na výši paušální částky za měsíc pobytu (měsíc = 30 dní) a délce pobytu v zahraničí. Grant je stanoven na národní úrovni a jedná se o příspěvek na zvýšené životní náklady související s pobytem v zahraničí.
Výše grantů pro mobility studentů v akademickém roce 2024/2025 platné i pro rok 2025/2026
EU nástroj pro výpočet výše grantu
Pro výplatu stipendia (grantu) je nutné zadat číslo bankovního účtu do Portálu. Grant se vyplácí v CZK na český účet dle aktuálního směnného kurzu ČNB v den převodu. Vyplacení grantu v EUR je možné pouze na účet vedený u banky v České republice. Pokud zadáváte EUR účet do Portálu, zadejte prosím EUR účet do kolonky “Bankovní EURO účet”.
Nově (od 1. 6. 2025) je studentům poskytován příspěvek na cestu, který je vypočítán dle kalkuláru, přičemž se jedná o vzdušnou vzdálenost od vysílající instituce (tj. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně) do místa instituce či organizace v zahraničí. Jednotlivé příspěvky na cestu jsou uvedeny zde.
V případě cesty ekologicky udržitelnými prostředky, tj. vlak, autobus, sdílené auto, kolo, je možné získat příspěvek na tzv. Green Erasmus. Opět je počítána vzdušná vzdálenost mezi instucemi a zároveň jsou takovým způsobem realizovány obě cesty (tam i zpět).
PODMÍNKY PRO VYSÍLANÉ STUDENTY
- Student, který vyjíždí na studijní pobyt do zahraničí, musí být zapsán do jakékoliv formy studia (prezenční, kombinovaná) akreditovaného bakalářského, navazujícího magisterského nebo doktorského studijního programu na UTB a musí mít řádně ukončený 1. ročník bakalářského studia.
- Student může být občanem jakékoliv země, ale musí studovat v České republice v akreditovaném studijním programu.
Před výjezdem
1. Výběrová řízení
- Studenti si mohou podat přihlášku již v 1.ročníku bakalářského programu (plánují výjezd ve 2. ročníku) či ve 3. ročníku bakalářského programu (plánují výjezd v 1. ročníku magisterského programu)
- Výběrová řízení (VŘ) na studijní pobyty v zahraničí jsou každoročně vypisována jednotlivými fakultami UTB v lednu/únoru (řádná VŘ), příp. září/říjnu (doplňková VŘ) příslušného roku (viz webové stránky fakulty).
- VŘ se realizují na základě platných bilaterálních smluv uzavřených mezi příslušnou fakultou UTB a zahraniční institucí.
Úspěšní studenti se řídí pokyny uvedenými v taháku (vytiskněte si ho oboustranně s přeložením na spodním okraji a složte) a také ve směrnici rektora č. 13/2023.
2. Dokumenty
Všechny dokumenty akceptujeme ve formě naskenovaných kopií kromě Účastnické smlouvy.
Jak postupovat při vyplňování dokumentů naleznete v prezentaci a v taháku (vytiskněte si ho oboustranně s přeložením na spodním okraji a složte). Také si přečtěte směrnici rektora č. 13/2023.
Před výjezdem
Veškeré dokumenty stáhnete ve formátu .pdf v Portálu UTB v záložce “ECTS”.
- Acceptance Letter – dokument, kterým zahraniční instituce potvrzuje přijetí studenta UTB ke studiu na zahraniční instituci
- LA – Learning Agreement – studijní smlouva uzavřená mezi studentem, vysílající institucí a přijímající zahraniční institucí
- Cestovní pojištění na dobu zahraničního pobytu
- Potvrzení o studiu na UTB na dobu zahraničního pobytu
- ToRBM – Transcript of Records Before the Mobility – výpis známek získaných na UTB. V některých případech je ToRBM požadován zahraniční institucí před výjezdem do zahraničí.
- Erasmus+ charta studenta potvrzuje vaše práva a povinnosti a informuje vás o tom, co můžete očekávat od vysílající a přijímající instituce/organizace ve všech fázích vaší mobility.
- Účastnická smlouva – Uzavírá se s pracovníkem Mezinárodního oddělení 3-4 týdny před začátkem pobytu – vyměřuje a potvrzuje výši stipendia.
K sepsání Účastnické smlouvy (4 týdny před začátkem mobility) se dostavte na U13/161 kdykoli v úředních hodinách. S sebou přineste v papírové podobě:
- Learning Agreement z Portálu UTB (podepsaný a orazítkovaný zahraniční institucí)
- Student Application Form z Portálu UTB nebo Acceptance Letter (podepsaný a orazítkovaný zahraniční institucí)
- Doklad nebo kopii dokladu o sjednaném zahraničním pojištění na celou délku studia v zahraničí
- Potvrzení o studiu na UTB po dobu zahraniční mobility
Online Linguistic Support (OLS)
OLS je jazykový test, který může student využít před svým výjezdem do zahraničí v rámci programu E+. Tímto se monitoruje zlepšení či zhoršení jazykových znalostí v průběhu mobility. Test jazykové úrovně (Language Assessment), je DOPORUČENÝ. Jazykový kurz (Language Course) je DOBROVOLNÝ.
Důrazně doporučujeme před cestou se seznámit s bezpečnostními podmínkami a kulturními odlišnostmi dané země – Doporučení proti rizikovým situacím. Dále se také registrovat do systému DROZD, což je Dobrovolná registrace občanů ČR cestujících do zahraničí.
Během výjezdu
Během výjezdu
- Confirmation of Arrival – Departure – potvrzení o délce pobytu studenta na zahraniční instituci. Data začátku a konce studia musí korespondovat s uvedenými daty ve Finanční dohodě. Student naskenuje dokument do 7 dní od začátku studia v zahraničí pracovníkovi Mezinárodního oddělení UTB
- CH-LA – Changes to the Original Learning Agreement – po příjezdu do zahraničí se stává, že se neotevřou některé z Vámi zapsaných předmětů (musíte si tedy zvolit jiné předměty). Změny v předmětech můžete provádět do 1 měsíce od začátku studijního pobytu. V Portálu UTB smažete předměty, které studovat nebudete a přidáte předměty, které budete reálně studovat. Změny se propíší do dokumentu CH-LA – Changes to the Original Learning Agreement v Portálu.
Po návratu
Po ukončení studia v zahraniční instituci
- Confirmation of Arrival – Departure – potvrzení o délce pobytu studenta na zahraniční instituci. Data začátku a konce studia musí korespondovat s uvedenými daty ve Finanční dohodě. Student naskenuje dokument do 7 dní od ukončení studia v zahraničí pracovníkovi Mezinárodního oddělení UTB
- ToR – Transcript of Records – výpis známek získaných na zahraniční instituci po absolvování studijního pobytu. Vystavuje zahraniční instituce
- SIToR – Sending Institution’s Transcript of Records / Doklad o uznání – dokument je generovaný Portálem po zadání výsledků zkoušek do Portálu na základě Vašeho Transcript of Records ze zahraniční instituce.
- vyplnit Závěrečnou zprávu – přijde Vám odkaz na email z EU Survey + vyplnit recenzi na www.xchange.utb.cz
Jak postupovat při vyplňování dokumentů naleznete v prezentaci a v taháku (vytiskněte si ho oboustranně s přeložením na spodním okraji a složte). Také si přečtěte směrnici rektora č. 13/2023.
V případě jakýchkoliv dotazů kontaktujte mezinárodní oddělení – outgoing@utb.cz
Informace pro studenty ze znevýhodněného socio-ekonomického prostředí
O navýšené socio-ekonomické stipendium Erasmus mohou žádat studenti, kteří mají nárok na přídavek na dítě podle zvláštního právního předpisu, jestliže rozhodný příjem v rodině zjišťovaný pro účely přídavku na dítě nepřevyšuje součin částky životního minima rodiny a koeficientu 3,4. Jsou to tedy studenti, kteří mají nárok nebo pobírají sociální stipendium za podmínek stanovených § 91 odst. 3, zákona o vysokých školách a studenti, kteří mají nárok na přídavek na dítě dle Části třetí, Hlavy první Zákona č. 117/1995 Sb., Zákon o státní sociální podpoře. Všechny ostatní podmínky, jako například výše grantu, se však řídí pravidly programu Erasmus+.
Student, který nemá nárok na přídavek na dítě podle zvláštního právního předpisu, může rovněž požádat o navýšení sazby, pokud doloží, že rozhodný příjem v rodině nepřevyšuje součin částky životního minima rodiny a koeficientu 3,4.
Student, který nepobírá přídavky na dítě od českého státu, může rovněž požádat o navýšení sazby, pokud doloží, že pobírá dávky v zemi svého původu.
Podmínky, za kterých je možno požádat o zvýšení sazby ze socioekonomických důvodů naleznete zde.
Více informací týkajících se postupu podání žádosti, naleznete zde.
Informace pro studenty s těžkým handicapem nebo se zvláštními potřebami
Vyžaduje-li Váš zdravotní stav zvýšené náklady, ale rád/a byste se zúčastnil/a zahraničního studijního pobytu v rámci programu Erasmus+, můžete požádat o speciální stipendium pro studenty s handicapem nad rámec běžného stipendia programu Erasmus+.
Deadline pro podání registrace:
31. 5. 2025 pro mobility v zimním semestru nebo na celý akademický rok
30. 11. 2025 pro mobility v letním semestru
Postup podání registrace:
- Student/ka vyplní registraci k žádosti o stipendium pro specifické potřeby.
- Je nutné počítat, že v případě kladného posouzení situace studenta/tky, bude potřeba dokládat dokumenty uvedené níže (v sekci Student dokládá k žádosti).
Další postup po registraci:
- Student/ka se domluví na individuální schůzce s koordinátorkou výjezdů.
- Student/tka na základě konzultace vyplní formulář žádosti, který vychází ze vzoru poskytnutého národní agenturou.
- Institucionální koordinátor zkontroluje údaje vyplněné studentem. Při kalkulaci u položek doprava, stravování a ubytování je třeba věnovat zvýšenou pozornost stanovení rozdílu mezi cenou za běžné náklady a cenou za zvýšené náklady z důvodu příslušného handicapu. Pouze tento cenový rozdíl (ne celá částka za nadstandardní službu) pak tvoří oprávněný požadavek studenta v rámci žádosti o speciální stipendium Erasmus+. Revidovaný rozpočet je současně požadovaným rozpočtem.
- Národní agentuře předkládá žádost vysílající instituce (vysoká škola / VOŠ / konzervatoř). Žádost podepisuje institucionální koordinátor. Žádost musí být zaslána v jednom originálu poštou na adresu DZS.
- Žádost musí být vyplněna v počítači, ručně psané žádosti nebudou akceptovány.
Student dokládá k žádosti:
- lékařskou zprávu;
- kopii průkazu ZTP (pokud ho student/ka vlastní);
- dokumenty programu Erasmus+: Erasmus pro příslušný typ mobility – podepsanou studijní smlouvu pro studijní pobyt / praktickou stáž (Learning agreement for studies/traineeship)
- akceptační dopis, ve kterém přijímající instituce potvrzuje přijetí ke studijnímu pobytu/praktické stáži a kde je uvedeno, že je srozuměna se zdravotním stavem studenta/studentky.
Tyto přílohy zůstávají na škole. Národní agentura si je může od školy vyžádat a ověřit tak údaje uvedené v přihlášce.
V případě jakýchkoliv dotazů prosím kontaktujte:
email: outgoing@utb.cz |web: www.utb.cz